Καρκίνος Του Νεφρού

Ο καρκίνος των νεφρικών κυττάρων είναι πιο συχνός στους άντρες από τις γυναίκες και εμφανίζεται κυρίως μεταξύ της 6ης και 8ης δεκαετίας ζωής, με διάμεσο ηλικία διάγνωσης τα 64 έτη.

Η αιτιολογία είναι άγνωστη αλλά στους παράγοντες κινδύνου της νόσου ανήκουν το κάπνισμα, η υπέρταση, η παχυσαρκία, η αιμοκάθαρση, η  πολυκυστική νόσος των νεφρών, η έκθεση σε τοξικά στοιχεία, όπως κάδμιο, ασβέστης και πετρελαϊκά προϊόντα, γενετικοί παράγοντες, αλλά και η χρόνια λοίμωξη Ηπατίτιδας C, όπως και η δρεπανοκυτταρική αναιμία.

Συμπτώματα καρκίνου του νεφρού

Ο καρκίνος των νεφρών εμφανίζει συμπτώματα όταν έχει ήδη αναπτυχθεί πολύ, ή έχει μετασταθεί. Συνήθως αρχικά είναι ασυμπτωματικός. Τα συμπτώματα ποικίλλουν, αλλά η κλασική τριάδα συμπτωμάτων περιλαμβάνει αιματουρία (50-60% των περιπτώσεων), κοιλιακό πόνο (40%) και ψηλαφητό όγκο στην περιοχή του νεφρού (30-40%). Άλλα κλινικά συμπτώματα ή ευρήματα είναι αναιμία, πυρετός, υπέρταση, απώλεια βάρους, ηπατική δυσλειτουργία καθώς και υπερασβεστιαιμία, πολυκυτταραιμία και υψηλή Ταχύτητα Καθίζησης Ερυθρών, στις εργαστηριακές εξετάσεις.

Τύποι καρκίνου του νεφρού

Ο κύριος τύπος καρκίνου του νεφρού ονομάζεται Νεφροκυτταρικός (RCC). Περίπου 9 στους 10 όγκους καρκίνου του νεφρού είναι αυτού του τύπου.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι RCC:

• το κλασσικό διαυγοκυτταρικό καρκίνωμα (70 – 80 %). Αυτός είναι ο πιο κοινός τύπος RCC. Τα καρκινικά κύτταρα φαίνονται χλωμά ή καθαρά.
  • το θηλώδες καρκίνωμα (χρωμόφιλο) (10 – 15 %). Αυτός είναι ο δεύτερος πιο κοινός τύπος RCC. Αυτός ο τύπος όγκου έχει μικροσκοπικές αναπτύξεις που μοιάζουν με τα δάχτυλα.
  • το χρωμόφοβο καρκίνωμα (4 – 5 %). Αυτή είναι μια σπάνια μορφή RCC. Τα κύτταρα είναι μεγαλύτερα από άλλους τύπους RCC.
  • το καρκίνωμα των αθροιστικών σωληναρίων (πόρων του Μπελλίνι). Αυτή είναι επίσης μια σπάνια μορφή RCC. Τα καρκινικά κύτταρα μοιάζουν με ακανόνιστους σωλήνες.
  • Αταξινόμητος. Αυτό περιλαμβάνει όγκους που έχουν κύτταρα από περισσότερους από 1 τύπους καρκίνου. Περιλαμβάνει επίσης όγκους με κύτταρα που δεν ταιριάζουν στις άλλες κατηγορίες.

Θεραπεία καρκίνου του νεφρού

Χειρουργική επέμβαση: Η χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση του νεφρού ονομάζεται νεφρεκτομή. Αυτή είναι η πιο κοινή θεραπεία για τον καρκίνο του νεφρού. Οι διάφοροι τύποι επεμβάσεων νεφρεκτομής, είτε λαπαροσκοπικά, ή με ρομποτική υποβοήθηση, η οποία είναι το ίδιο με την λαπαροσκοπική, ή με ανοικτή επέμβαση, και περιλαμβάνουν:

• Ριζική νεφρεκτομή: Αφαιρείται ολόκληρος ο νεφρός, μαζί με τα επινεφρίδια και τον ιστό γύρω από το νεφρό. Μερικές φορές αφαιρούνται και λεμφαδένες στην περιοχή.
  • Μερική νεφρεκτομή. Αφαιρείται μόνο το τμήμα του νεφρού που περιέχει τον όγκο.

Ο υπόλοιπος νεφρός είναι γενικά ικανός να εκτελέσει το έργο και των δύο νεφρών.

Ακτινοθεραπεία: Η ακτινοθεραπεία χρησιμοποιεί ακτίνες Χ υψηλής ενέργειας για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα. Μερικές φορές χρησιμοποιείται για την ανακούφιση του πόνου όταν ο καρκίνος του νεφρού έχει εξαπλωθεί στα οστά.

Στοχευμένη θεραπεία: Η στοχευμένη θεραπεία χρησιμοποιεί φάρμακα που επιτίθενται σε συγκεκριμένα μέρη των καρκινικών κυττάρων. Αυτά τα φάρμακα λειτουργούν διαφορετικά από τα τυπικά φάρμακα χημειοθεραπείας και συχνά έχουν λιγότερο σοβαρές παρενέργειες. Αποτελούν συνήθως την πρώτη γραμμή θεραπείας για προχωρημένο καρκίνο του νεφρού. Παραδείγματα περιλαμβάνουν sunitinib, sorafenib, temsirolimus, everolimus, bevacizumab και pazopanib).

Ανοσοθεραπεία: Η ανοσοθεραπεία είναι μια θεραπεία που χρησιμοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα του ίδιου του σώματος για την καταπολέμηση του καρκίνου.

Χημειοθεραπεία: Η χημειοθεραπεία είναι η χρήση φαρμάκων για τη θανάτωση των καρκινικών κυττάρων. Δυστυχώς, ο καρκίνος του νεφρού είναι συχνά ανθεκτικός στα φάρμακα χημειοθεραπείας.