Καρκίνος του πέους

Ο καρκίνος του πέους είναι μια ασθένεια στην οποία σχηματίζονται κακοήθη καρκινικά κύτταρα στο πέος. Το πέος αποτελείται από διάφορους τύπους ιστών, οι οποίοι με τη σειρά τους αποτελούνται από πολλούς διαφορετικούς τύπους κυττάρων. Όλοι αυτοί οι τύποι κυττάρων μπορούν να μετατραπούν σε διαφορετικές μορφές καρκίνου, αλλά σχεδόν όλοι οι καρκίνοι του πέους ξεκινούν από τα κύτταρα του δέρματος. Ο καρκίνος του πέους είναι σπάνιος.

Αιτίες

Όπως συμβαίνει με πολλούς καρκίνους, ο καρκίνος του πέους δεν έχει πάντα γνωστή αιτία. Αλλά κάποιες ασθένειες συνδέονται συχνά με τον καρκίνο του πέους. Αυτές περιλαμβάνουν:

• AIDS που προκαλείται από λοίμωξη HIV
  • Ιός ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV)
  • Κάπνισμα
  • Γενετικοί παράγοντες
  • Χρόνιες και έντονες φλεγμονές στην ακροποσθία

Η εμφάνιση και η συμπεριφορά του καρκίνου θα διαφέρουν ανάλογα με τον τύπο των κυττάρων που επηρεάζει. Αυτοί οι καρκίνοι περιλαμβάνουν:

• Ακανθοκυτταρικό καρκίνωμα
  • Μελάνωμα
  • Βασικοκυτταρικό καρκίνωμα
  • Αδενοκαρκίνωμα
  • Σάρκωμα

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα του καρκίνου του πέους μπορεί να είναι τα ίδια ή παρόμοια με άλλες μη καρκινικές καταστάσεις. Στην πραγματικότητα, πολλά από τα συμπτώματα που αναφέρονται προκαλούνται συχνότερα από άλλη πάθηση. Θα πρέπει να σας εξετάσουμε το συντομότερο δυνατόν σε κάθε περίπτωση, ώστε οποιαδήποτε κατάσταση, καρκίνος ή άλλης μορφής πάθηση, να εντοπιστεί έγκαιρα και να αντιμετωπιστεί:

• Αλλαγές του δέρματος στην ακροποσθία ή στον κορμό του πέους
  • Ένα κοκκινωπό, βελούδινο εξάνθημα κάτω από την ακροποσθία
  • Πληγή ή έλκος που μπορεί να αιμορραγήσει
  • Αλλαγή στο χρώμα ή αιμορραγία κάτω από την ακροποσθία
  • Επίπεδες, μπλε ή καφέ εκβλαστήσεις ή μορφώματα
  • Οίδημα του πέους
  • Εξογκώματα κάτω από το δέρμα στη βουβωνική χώρα

Διάγνωση

Για τη διάγνωση του καρκίνου του πέους, θα πρέπει να σας εξετάσουμε με προσοχή και να ληφθει ένα λεπτομερές ιατρικό ιστορικό. Ανάλογα με τα ευρήματα της φυσικής εξέτασης και του ιστορικού, μπορεί να χρειαστούν επιπλέον εξετάσεις.

Η βιοψία είναι ο μόνος τρόπος για να έχουμε μια οριστική διάγνωση. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να γίνουν βιοψίες ανάλογα με τον τύπο της βλάβης ή ανωμαλίας και τη θέση της. τα αποτελέσματα είναι συνήθως διαθέσιμα μέσα σε λίγες ημέρες.

Απεικονιστικές εξετάσεις όπως μαγνητικές τομογραφίες, αξονικές τομογραφίες και ακτινογραφίες χρησιμοποιούνται επίσης στη διαγνωστική διαδικασία, ειδικά εάν ο γιατρός πιστεύει ότι ο καρκίνος έχει κάνει μετάσταση. Η απεικόνιση με μαγνητική τομογραφία  (MRΙ) είναι η πιο ακριβής μέθοδος απεικόνισης στην εκτίμηση των πρωτοπαθών εστιών καρκίνων του πέους, οι οποίοι συνήθως εκδηλώνονται ως μονήρεις, ασαφώς καθορισμένοι διηθητικοί όγκοι που έχουν υψηλή ένταση τόσο σε εικόνες MRI σε Τ1 όσο και σε Τ2 ακολουθία . Η απεικόνιση με μαγνητική τομογραφία με Τ2 επιτρέπει τη χάραξη του περιθωρίου του όγκου και κάθε επέκτασης του τον άξονα του πέους. Η μαγνητική τομογραφία είναι ανώτερη από την αξονική τομογραφία στην αξιολόγηση των πρωτοπαθών όγκων λόγω της ανώτερης ανάλυσης των μαλακών ιστών, της στερεοτακτικής ικανότητας και της εξαιρετικής χωρικής ανάλυσης στην εκτίμηση των επιφανειακών δομών.

Θεραπεία

Ο τύπος θεραπείας που εφαρμόζεται για τον καρκίνο του πέους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τύπο, την έκταση και το στάδιο του καρκίνου. Οι θεραπείες για καρκίνους του πέους μπορούν να χωριστούν σε τέσσερις κύριες κατηγορίες: χειρουργική επέμβαση, ακτινοθεραπεία, τοπική θεραπεία και χημειοθεραπεία.

Χειρουργική: Η πιο κοινή θεραπεία για τον καρκίνο του πέους είναι η χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση όγκων. Εάν ο καρκίνος εντοπιστεί νωρίς και οι όγκοι είναι μικροί, τότε συχνά μπορούν να εκταμούν χωρίς να αφαιρεθεί όλο το πέος (μερική πεεκτομή). Ωστόσο, όσο μεγαλύτεροι και βαθύτεροι είναι οι όγκοι, τόσο πιο πιθανό είναι να χρειαστεί να αφαιρεθούν μεγαλύτερα τμήματα του πέους – Πεεκτομή.

Ακτινοθεραπεία: Εάν είναι απαραίτητο, η ακτινοθεραπεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιπλέον της χειρουργικής θεραπείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ακτινοβολία μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντί για χειρουργική επέμβαση.

Μη Χειρουργικές Τοπικές Θεραπείες: Σε πρώιμο στάδιο καρκίνου, μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάποιες τοπικές θεραπείες όπως κρυοχειρουργική ή αφαίρεση με λέιζερ και τοπικές θεραπείες (φάρμακα που εφαρμόζονται απευθείας στο δέρμα του πέους).

Χημειοθεραπεία: Εάν ο καρκίνος του πέους περιλαμβάνει μεγαλύτερους όγκους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί χημειοθεραπεία για τη συρρίκνωσή τους πριν από τη χειρουργική επέμβαση για ευκολότερη αφαίρεση. Η χημειοθεραπεία μπορεί επίσης να είναι και μετεγχειρητικά εάν ο καρκίνος έχει εξαπλωθεί από το πέος στους λεμφαδένες ή άλλα όργανα.

Παράγοντες κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του πέους

Ο καρκίνος του πέους είναι σπάνιος, αλλά υπάρχουν ορισμένες ομάδες ανθρώπων που προσβάλλονται συχνότερα. Οι παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του πέους περιλαμβάνουν:

1. Να είναι 60 ετών και άνω
  2. Έχοντας πολλούς σεξουαλικούς συντρόφους (αυξάνει τις πιθανότητες για HIV και HPV)
  3. Κακή υγιεινή
  4. Χρήση καπνού

Ελέγξτε τα συμπτώματά σας

Είναι σημαντικό να ελέγχετε τα συμπτώματα του καρκίνου του πέους το συντομότερο δυνατό.

Η έγκαιρη εύρεση του καρκίνου μπορεί να τον κάνει πιο θεραπεύσιμο.

Για τα άτομα που αναρρώνουν από τον καρκίνο του πέους, η παρακολούθηση μπορεί να περιλαμβάνει ειδικές εξετάσεις του πέους και των λεμφαδένων στη βουβωνική χώρα. Ανάλογα με τον κίνδυνο επανεμφάνισης του καρκίνου, που βασίζεται στο είδος και το στάδιο της νόσου, μπορεί να χρειαστείτε περιστασιακές ακτινογραφίες θώρακος ή αξονικές τομογραφίες, καθώς και ορισμένες εξετάσεις αίματος.